Hemoroidy – praktyczne wskazówki

Zobacz również

Hemoroidy to wstydliwy i bardzo dokuczliwy problem coraz większej części społeczeństwa, dotyczący zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Najczęściej dotyka pracowników biurowych, kierowców zawodowych, kobiet w ciąży i osób otyłych.

Dieta bogata w błonnik i wodę

Najczęstszymi czynnikami zwiększającymi ryzyko wystąpienia choroby hemoroidalnej jest niska aktywność fizyczna (siedzący tryb życia), picie zbyt małej ilości wody, dieta uboga w owoce i warzywa (zawierają błonnik) oraz stosowanie używek. Dlatego pierwszym krokiem, jaki można podjąć przy zauważeniu objawów tej choroby, jest przywrócenie organizmowi tych składowych stylu życia, które do tej pory były zaniedbane.

Nie jest łatwo wdrożyć zdrowe nawyki, szczególnie jeśli wcześniejsze byłe praktykowane przez wiele lat. Na początek warto wybierać możliwie najprostsze i najprzyjemniejsze formy nowych zasad.

Wielu osobom pomaga w regularnym piciu wody zakup ładnej butelki, którą będą nosić zawsze przy sobie. Postawienie jej w widocznym miejscu, na biurku czy przy łóżku, sprawi, że łatwiej przyjdzie nam po nią sięgać.

Dobrym sposobem, by jeść większą ilość warzyw i owoców, są szejki/koktajle. Do smacznej bazy, którą mogą stanowić banany, jabłka czy pomarańcze, możemy dodać zielone liście (jarmuż, szpinak, młodą pokrzywę) czy mniej oczywiste warzywa, jak surową cukinię czy dynię.

Pozycja podczas wypróżniania1

Izraelski lekarz Dov Sikirov poprosił 28 ochotników, by spróbowali oddać stolec w trzech różnych pozycjach: siedząc na muszli klozetowej jak na tronie, zwisając nad małą muszlą klozetową lub kucając. Rezultat był jednoznaczny: wypróżnianie w pozycji kucznej trwało około 50 sekund i było odczuwalne jako całkowite. Tymczasem wypróżnianie w pozycji siedzącej trwało średnio 130 sekund i nie dawało poczucia pełnego sukcesu.

Ma to proste uzasadnienie w anatomii człowieka. Mechanizm odpowiedzialny za zamykanie jelit jest tak zaprojektowany, że nie otwiera się całkowicie w pozycji siedzącej. By się wypróżnić potrzeba wiele wysiłku ze strony naszych mięśni, co tworzy napięcie uwypuklające guzki hemoroidalne. Dlatego w krajach, w których kulturowo toalety są prostą dziurą w ziemi, zmuszając do kucnięcia, problem hemoroidów jest znikomy.

Aby dostosować tradycyjną, europejską toaletę do zdrowej pozycji wypróżniania, wystarczy przystawić stopień/stołeczek o wysokości ok. 20-30 cm. Podniesienie stóp podczas pozycji siedzącej o tę wysokość utworzy zdrowy kąt i umożliwi łatwe wypróżnienie.

Wzmocnienie dna miednicy i spacery

Przyjemną i prostą aktywnością fizyczną mogą się stać spacery. Na początek wystarczy częściowa rezygnacja ze środków transportu (jeśli to możliwe) na rzecz pójścia pieszo. Docelowo jednak dającą więcej satysfakcji formą będzie celowe udawanie się na dłuższy spacer do parku, lasu czy terenów pięknych przyrodniczo. Regularny ruch poprawi krążenie krwi i perystaltykę jelit.

Istotną formą ćwiczeń fizycznych, dotyczących już bezpośrednio okolic odbytu, są ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy. Ponieważ otaczają one ujście odbytnicy, odpowiadają za prawidłowy przepływ krwi w tej części ciała. Najkorzystniej jest rozpocząć ich trening konsultacją u fizjoterapeuty uroginekologicznego, który indywidualnie dobierze program ćwiczeń oraz nauczy ich prawidłowego wykonywania.

Ziołowe nasiadówki2

Nasiadówka z zimnej wody

W ciężkich przypadkach hemoroidów zaleca się stosowanie codziennych krótkich (6-12 sekund) nasiadówek w zimnej wodzie z naprzemiennym polewaniem nią ud i kolan. Kurację taką stosujemy przez 14 dni. Zimna woda będzie powodowała obkurczanie się naczyń krwionośnych w okolicy odbytu.

Nasiadówka z kory dębu

Aby przygotować odwar z kory dębu, stosujemy proporcję 100 g ziół na 1 litr wody. Następnie gotujemy przez 15 minut. Tak przygotowaną nasiadówkę studzimy do temperatury pokojowej, a następnie siedzimy w niej 15-20 minut. Najlepsza do tego celu będzie większa miska.

Inne nasiadówki

Podobną nasiadówkę możemy wykonać, stosując korę kruszyny pospolitej lub kwiat nagietka lekarskiego. Jednakże nagietka nie gotujemy, tylko parzymy pod przykryciem (w celu najwyższej skuteczności nawet do 3 godzin). Zioła używane do nasiadówek powinny być kupione z dobrych źródeł, w formie sypanej, nie torebkowej.

Napary ziołowe do picia i soki warzywne

Wśród polecanych do picia naparów ziołowych i soków w celu pozbycia się hemoroidów możemy wymienić:

  • korzeń arcydzięgla plus piołun (gotujemy, potem trzymamy pod przykryciem do 2-3 godzin),
  • pokrzywę i podbiał (zaparzamy do 3 godzin pod przykryciem),
  • bez czarny, jałowiec, babka lancetowata wąskolistna (zaparzamy do 3 godzin, tylko przy zdrowych nerkach!),
  • świeży sok z marchwi i szpinaku (proporcja 280 g do 170 g),
  • kompot z suszonych śliwek.

Przypisy

  1. G. Enders, Historia wewnętrzna. Jelita – najbardziej fascynujący organ naszego ciała, Wydawnictwo Feeria, Łódź 2015, s. 23-24.
  2. J. Górnicka, Apteka Natury. Poradnik zdrowia, Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, s. 86.

Grafika na górze dla ilustracji. © Źródło: Adobe Stock. Autor: Atlas.

Zobacz również

Popularne artykuły

Zaburzenia lękowe – co radzi Pismo Święte?

Skąd się biorą zaburzenia lękowe i co możemy z nimi zrobić? Przedstawiamy metodę, która została zapisana już w Piśmie Świętym.

Gdy rano budzisz się zmęczony – czym jest zespół przewlekłego zmęczenia?

Jeśli od co najmniej sześciu miesięcy, budząc się rano, czujesz się bardziej zmęczony, niż gdy kładziesz się spać – być może cierpisz na CFS.

Nadciśnienie tętnicze – jak poprawić jakość życia? (cz. 2)

W niniejszym artykule przeczytasz o sprawdzonych sposobach na poprawienie jakości zdrowia, gdy cierpimy na nadciśnienie tętnicze.
Skip to content