Zioła dla pięknych włosów

Zobacz również

Powszechnie znane korzystne działanie ziół na włosy sprawia, że znajdziemy ich nazwy na opakowaniach większości kosmetyków. Jednakże efekt byłby silniejszy, gdyby sięgnąć bezpośrednio do natury. Zamiast odżywki zawierającej niewielki procent pokrzywy, można użyć samodzielnie wykonanej płukanki, w całości składającej się z tej rośliny leczniczej.

Od czego zacząć?

Sporządzanie domowych płukanek do włosów może na początku wydawać się kłopotliwe, dlatego podzielę się kilkoma wskazówkami, które ułatwią rozpoczęcie naturalnej pielęgnacji.

  1. Określ cel, który chcesz osiągnąć. Czy będzie to wzmocnienie włosów, uporczywy łupież, a może bardziej lśniące włosy?
  2. Znajdź odpowiednie zioła lub mieszankę ziołową, które działają leczniczo i pomogą osiągnąć wyznaczony cel. Wybierając zioła, kieruj się tym, by były one w formie sypanej (nie torebkowej) i pochodziły z zaufanego źródła.
  3. Sporządzając płukankę, kieruj się zasadą: korzenie i twarde części roślin gotuj przez 15-30 minut, a następnie pozostaw pod przykryciem do 3 godzin. Liście i kwiaty zalej gorącą wodą i parz pod przykryciem także do około 3 godzin.
  4. Przygotuj większą ilość (np. na 2-3 mycia), a potem przechowuj w zamkniętych słoikach w lodówce. Przed użyciem podgrzej lekko, aby polewanie było komfortowe dla skóry głowy.
  5. Płukankę stosuj na umyte, mokre włosy. Dobrze, jeśli będziesz korzystać z szamponów naturalnych, bez parabenów i SLS-ów.
  6. Polewaj włosy niewielkimi partiami płukanki, następnie wmasuj ją w skórę głowy.
  7. Pozostaw płukankę na włosach na około 15 minut, a potem spłucz. Możesz wypróbować także opcję bez spłukiwania (sprawdzi się przy bardziej rozcieńczonych płukankach).

Wzmocnienie dla włosów1

Ziołami, które powstrzymują wypadanie włosów i mają działanie wzmacniające, są: ziele pokrzywy, ziele skrzypu, korzeń łopianu, korzeń tataraku, kwiat rumianku, liść orzecha włoskiego, ziele nasturcji ogrodowej, chrzan, szyszki chmielu i kora dębu.

Polecanym przez znanego fitoterapeutę Aleksandra Ożarowskiego zabiegiem na wzmocnienie włosów jest zastosowanie mieszanki: 30 g szyszek chmielu, 30 g korzenia łopianu, 30 g ziela skrzypu, 80 g korzenia mydlnicy i 20 g kwiatów rumianku. Zioła należy zmieszać ze sobą, następnie wsypać 2 łyżki stołowe mieszanki do 2 szklanek zimnej wody i gotować na wolnym ogniu pod przykryciem przez 30 minut. Potem odstawić, aby się zaparzyły, i przecedzić. To będzie pierwsza płukanka służąca do wmasowania w skórę głowy. Dobrze jest pozostawić ją na skórze głowy 5 minut.

Zioła, które pozostaną po przecedzeniu, należy zalać ponownie 2 szklankami wody, gotować, a potem rozcieńczyć kolejnymi 2 szklankami ciepłej wody. W ten sposób powstanie druga płukanka, którą płucze się włosy po pierwszej. Bezpośrednio po zabiegu ziołowym na włosy nie suszymy ich suszarką, lepiej jest owinąć głowę turbanem z ręcznika i odczekać 30 minut.

Złocisty odcień włosów2

Napar ziołowy zaleca się szczególnie do włosów jasnych. Nadaje im on wtedy złocistego, zdrowego połysku. Delikatnie rozjaśnia także ciemne włosy. Ważne jest, by sporządzić mocny napar z 200 g kwiatu rumianku na 0,5 l wody. W tym przypadku także stosujemy długi czas parzenia ziół. Krótki nie wydobędzie z nich odpowiedniej ilości substancji aktywnych.

Kiedy włosy mówią o chorobie3

Znaczące wypadanie włosów (norma to ok. 50 dziennie) może świadczyć o chorobach i dobrze jest wówczas znaleźć przyczynę wewnętrzną tego zjawiska. Wśród najczęstszych, które należy wziąć pod uwagę, są: problemy z wątrobą, nieprawidłowe trawienie, nieprawidłowa praca nerek lub trzustki. Może to być także skutek ubogiej w składniki odżywcze diety, stan po zatruciu czy po świeżo przebytej chorobie.

Dobra diagnostyka przyczyn problemów z włosami nie tylko pozwoli na osiągnięcie lepszych rezultatów, ale pomoże pozbyć się tych problemów w sposób trwały.


Przypisy

  1. A. Ożarowski, W. Jaroniewski, Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1989, s. 129-130.
  2. B. Hlava, F. Stary, F. Pospisil, Rośliny kosmetyczne, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1984, s. 18.
  3. J. Górnicka, Apteka Natury. Poradnik zdrowia, Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, s. 84.

Zobacz również

Popularne artykuły

Zaburzenia lękowe – co radzi Pismo Święte?

Skąd się biorą zaburzenia lękowe i co możemy z nimi zrobić? Przedstawiamy metodę, która została zapisana już w Piśmie Świętym.

Gdy rano budzisz się zmęczony – czym jest zespół przewlekłego zmęczenia?

Jeśli od co najmniej sześciu miesięcy, budząc się rano, czujesz się bardziej zmęczony, niż gdy kładziesz się spać – być może cierpisz na CFS.

Nadciśnienie tętnicze – jak poprawić jakość życia? (cz. 2)

W niniejszym artykule przeczytasz o sprawdzonych sposobach na poprawienie jakości zdrowia, gdy cierpimy na nadciśnienie tętnicze.
Skip to content