asd

Zdrowa skóra – sekrety naturalnej pielęgnacji

Zobacz również

Skóra to nie tylko piękny wygląd. Jest ona największym narządem ludzkiego ciała i spełnia więcej funkcji niż pozostałe tkanki naszego organizmu. Odbiera i wysyła informacje, chroni inne organy, utrzymuje stałą temperaturę. To właśnie dzięki niej doświadczamy miłości i czułości, odbierając bodźce dotyku. Jak więc o nią dbać, by była zdrowa i promienna?

Jak dobrze oczyścić skórę?1

Ponieważ skóra jest narządem wydalniczym, tzn. poprzez jej pory nasz organizm usuwa toksyny, drobnoustroje, pot i łój, należy szczególnie dbać, by była czysta. Regularne złuszczanie martwego naskórka, usuwanie kurzu i oczyszczanie jej z zanieczyszczeń powietrza jest konieczne do zachowania otwartych i zdolnych pełnić swoją funkcję porów.

By dobrze oczyścić skórę, zastosuj następujące kroki:

Krok 1

Oczyść skórę za pomocą substancji oleistej. Z naturalnych kosmetyków może być to olej z pestek malin, słodkich migdałów, ale także jakikolwiek inny olej czy oliwa. Celem jest usunięcie ze skóry substancji rozpuszczających się w tłuszczu (sebum, pozostałości po kosmetykach z tłuszczem, brud). 

Krok 2

Umyj skórę preparatem na bazie wody. Usuniesz w ten sposób pozostałe zabrudzenia.

Krok 3

Czas na peeling. Peeling to złuszczanie martwego naskórka. Wykonujemy go zdecydowanymi ruchami za pomocą granulujących substancji (np. cukru, soli, drobnych nasion) w połączeniu z odrobiną wody. Można użyć także szczotki lub gąbki (konieczne jest utrzymywanie tych przyborów w czystości). W przypadku delikatniejszych miejsc, czyli m.in. właśnie na twarzy, peeling zaleca się wykonywać co kilka dni.

Krok 4

Przywróć prawidłowe pH skóry. Jeśli do oczyszczania skóry były używane produkty posiadające odczyn zasadowy (np. mydło), ostatnim zalecanym krokiem jest przywrócenie prawidłowego (czyli kwaśnego) pH skóry. Można to zrobić za pomocą domowego hydrolatu lub toniku.

Nawilżaj skórę od środka wodą i zdrowymi tłuszczami2

Nawilżenie skóry zależy od prawidłowej ilości wypijanej wody. Gładkie i mięciutkie ciało noworodka składa się w aż 80% z wody. Ciało dorosłego już tylko w 60%. Komórki wraz z wiekiem tracą możliwości tak wydajnego pochłaniania wody, czego skutkiem jest utrata napięcia i elastyczności. To, co możemy zrobić dla swojej skóry niezależnie od wieku, w którym jesteśmy, to nie dopuścić do sytuacji, by zabrakło jej wody.

Nawilżenie skóry jest też ściśle związane z dostarczaniem organizmowi zdrowych tłuszczy wraz z pożywieniem. Żaden krem nawilżający nie przyniesie tak spektakularnych i trwałych efektów, jak codzienne dbanie o zdrową dietę bogatą w odpowiedni rodzaj tłuszczu. Warto też wspomnieć, że nienasycone kwasy tłuszczowe są wykorzystywane do tworzenia nowych komórek skóry.

Oto kilka produktów, które dobrze jest włączyć do codziennego jadłospisu, by mieć pięknie nawilżoną skórę:

  • awokado,
  • oliwa z oliwek,
  • orzechy,
  • nasiona i pestki,
  • olej rzepakowy.

Surowce kosmetyczne, które pomogą nawilżyć od zewnętrz3

Nakładane zewnętrznie substancje pielęgnacyjne (po umyciu skóry) powinny przede wszystkim pomóc wiązać wilgoć w skórze, uszczelniać barierę lipidową naskórka i zapewnić ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV.

Przykładem bardzo dobrze nawilżających substancji jest kwas hialuronowy, kolagen, witamina B5, witamina B3. Dobrze sprawdzą się w tej roli także ekstrakty z roślin: lipy, aloesu, rumianku czy owsa.

Różnego rodzaju oleje, masła roślinne, cholesterol i fosfolipidy mają za zadanie uszczelniać barierę lipidową, dostarczając cerze emolientów. W ten sposób chronią skórę przed uciekaniem wilgoci z jej wnętrza.

Najlepszą skutecznością wśród naturalnych produktów zapewniających ochronę przed UV wykazuje olej z pestek malin, posiadający SPF pomiędzy 28 a 50.

Sen, ruch i… uśmiech

Co jeszcze możemy zrobić, by poprawić stan naszej skóry i utrzymać ją w dobrym zdrowiu?

Zadbać o odpowiednią długość i jakość snu. Szczególnie po skórze wokół oczu widać to, jak bardzo zmienia się, gdy jesteśmy długotrwale zmęczeni.

Ćwiczenia fizyczne poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych poprawiają przepływ substancji odżywczych i tlenu. Ułatwione jest wtedy także usuwanie toksyn. To, o czym należy pamiętać, to dokładne oczyszczenie skóry po treningu4.

A uśmiech to „iskierka Bożej miłości”, jak powiedziała kiedyś Małgorzata Ciok5. Radość, śmiech czy delikatny uśmiech znacząco obniżają poziom stresu. Tym samym zmniejszamy jego negatywne skutki na naszą skórę, przywracając jej zdrowy kolor, gładkość i jędrność6.


Przypisy

  1. C. Cho, Sekrety urody Koreanek. Elementarz pielęgnacji, Wydawnictwo Znak Literanova, 2020.
  2. M. Tyszko, Pielęgnacja naturalna, Wydawnictwo Natuli, wydanie I, 2020.
  3. B. Kwiatkowska, Skóra. Azjatycka pielęgnacja po polsku, Wydawnictwo Pascal.
  4. https://dermalogica.pl/czytaj/157-jak-aktywnosc-fizyczna-wplywa-na-skore
  5. https://www.zamyslenie.pl/aforyzm/usmiech-to-iskierka-bozej-milosci-9031704/
  6. https://klinikamelitus.pl/keep-calm-and-przeczytaj-jak-stres-wplywa-na-skore

Zobacz również

Popularne artykuły

Zaburzenia lękowe – co radzi Pismo Święte?

Skąd się biorą zaburzenia lękowe i co możemy z nimi zrobić? Przedstawiamy metodę, która została zapisana już w Piśmie Świętym.

Gdy rano budzisz się zmęczony – czym jest zespół przewlekłego zmęczenia?

Jeśli od co najmniej sześciu miesięcy, budząc się rano, czujesz się bardziej zmęczony, niż gdy kładziesz się spać – być może cierpisz na CFS.

Nadciśnienie tętnicze – jak poprawić jakość życia? (cz. 2)

W niniejszym artykule przeczytasz o sprawdzonych sposobach na poprawienie jakości zdrowia, gdy cierpimy na nadciśnienie tętnicze.
Skip to content