test

Miesiączka – naturalne łagodzenie bólu

Zobacz również

Ból doświadczany podczas menstruacji zaburza normalne funkcjonowanie. By móc się uczyć, pójść do szkoły, a potem (już jako dorosłe kobiety) do pracy, często nie wyobrażamy sobie nie sięgnąć po silne leki przeciwbólowe. Czy naturalne sposoby mogą być równie skuteczne?

Wśród naturalnych sposobów łagodzenia bólu menstruacyjnego znajdziemy porady zielarskie, fizjoterapeutyczne, dietetyczne, a także z zakresu psychologii. Należy jednak podkreślić, że nie mogą być one jedyną formą leczenia bólu. Są środkiem zaradczym, mającym za zadanie złagodzenie objawów. Bolesne miesiączki zawsze powinny być diagnozowane pod kątem przyczyn oraz objęte leczeniem.

Naturalne sposoby zmniejszające ból pomogą w trakcie trwania terapii, przed jej rozpoczęciem oraz doraźnie. Działanie metod naturalnych opiera się głównie na: 

  • rozluźnieniu napięcia mięśni gładkich, 
  • zmniejszeniu ciśnienia w jamie brzusznej,
  • rozszerzeniu naczyń krwionośnych,
  • dostarczeniu potrzebnych składników odżywczych,
  • ogólnej relaksacji całego organizmu.

Ziołolecznictwo

Rośliny lecznicze posiadają wiele substancji aktywnych przynoszących ulgę w bólu. Często są ważnym elementem wspierającym leczenie przyczynowe nieprawidłowości powodujących bolesną menstruację. Ze względu na działanie składników aktywnych zioła możemy podzielić na: rozkurczowe, wiatropędne, poprawiające krążenie krwi, regulujące obfitość krwawienia oraz przeciwzapalne. 

Wśród najczęściej stosowanych ziół do regulacji bolesnych miesiączek są: krwawnik pospolity, malwa czarna, ruta, rumianek. Najlepsze działanie wykazują mieszanki ziołowe, gdzie indywidualnie dobiera się ilość oraz rodzaje roślin leczniczych dla konkretnego pacjenta.

By znacznie zwiększyć skuteczność, zaleca się stosowanie ziół jeszcze zanim wystąpi ból, na około 2-3 dni przed datą spodziewanej miesiączki. Najlepsze efekty możemy uzyskać, stosując mieszankę ziołową regularnie przez okres kilku miesięcy. Czas trwania, przerwy między kuracjami oraz sposób przygotowania ziół dobiera fitoterapeuta.

Fizykoterapia

W doraźnej pomocy przy silnym bólu menstruacyjnym można zastosować domowe urządzenia do elektroterapii prądami TENS. Wiele z nich posiada dedykowane programy przeciwbólowe.

Bardzo skutecznym, tanim i prostym sposobem jest ciepły termofor. Możemy wybrać mokry lub suchy. Ten pierwszy zalewamy ciepłą wodą. Ze względów bezpieczeństwa nie może być to wrzątek, by gumowy termofor lub szklana butelka nie pękła. Sucha opcja to uszyte woreczki z pestkami wiśni lub kaszą w środku, które podgrzewamy wcześniej w piekarniku. Ciepłe okłady kładziemy na podbrzusze, lędźwie oraz na plecy w okolicy międzyłopatkowej.

Lekkostrawna dieta

Podobnie jak w przypadku ziół, stosowanie zdrowej diety przez cały cykl oraz tuż przed rozpoczęciem krwawienia może mieć znaczący wpływ na redukcję bólu. Są jednak produkty, które warto jeść w większej ilości w trakcie miesiączki – dobrej jakości białko oraz dużą ilość owoców i warzyw. W przypadku źródeł białka warto zwrócić uwagę na pochodzenie nabiału, a w przypadku roślin strączkowych na to, by przyrządzić je w sposób niepowodujący wzdęć. Porcje jedzenia nie powinny być za duże, a między posiłkami dbajmy o picie odpowiedniej ilości wody.

Pokarmy, które lepiej sobie odpuścić w tym czasie to słodycze, kawa, czarna herbata, przekąski bogate w tłuszcze nasycone1. Często tuż przed miesiączką ochota na niezdrowe jedzenie wzrasta. Czy to może oznaczać, że potrzebujemy jakichś składników odżywczych w nich zawartych? Bardzo możliwe, jednak zdecydowanie lepiej sięgnąć po zdrowe alternatywy.

Gorzka czekolada ma zdecydowanie więcej magnezu od innych czekoladowych wyrobów. Ale znacznie lepszym źródłem tego pierwiastka jest kasza gryczana, zielone warzywa liściaste czy pestki dyni2. A ochota na tłuste i słodkie oznacza często niedobór białka.

Dobrym pomysłem jest wzbogacenie posiłków o przyprawy działające przeciwzapalnie, takie jak kurkuma, imbir i cynamon.

Ruch i pozycje ułożeniowe

Regularnie uprawiane ćwiczenia fizyczne podczas całego cyklu menstruacyjnego znacząco obniżają ból3. W trakcie pierwszych dni krwawienia aktywność fizyczna o niskiej intensywności poprawi przepływ krwi oraz zwiększy uwalnianie endorfin. Zalecane są spacery, ćwiczenia rozciągające oraz ćwiczenia izometryczne dna miednicy.

Podczas silnego bólu najlepiej sprawdzą się przeciwbólowe pozycje ułożeniowe. Pomocne będą tu wszelkie pozycje rozluźniające dolny odcinek kręgosłupa i zmniejszające ilość gazów w jamie brzusznej. Podczas ich przyjmowania pomocna może okazać się duża piłka gimnastyczna czy poduszki.

Odpoczynek

Czas menstruacji w cyklu miesięcznym przyrównywany jest do zimy, pory roku w której przyroda odpoczywa. To moment na to, by zwolnić tempo, pozwolić sobie na więcej odpoczynku. Za pomocą bólu nasz organizm często nie tylko daje nam sygnał, że coś się dzieje, ale jest to sposób, by nas zatrzymać w biegu życia. Relaksacyjna kąpiel, popołudnie pod kocem z książką, czy delikatna gimnastyka z ćwiczeniami oddechowymi mogą stać się nie tylko koniecznością, gdy boli, ale przyjemnym czasem regeneracji dla całego ciała.


Przypisy

  1. Hammer A.J., Cykle. Dlaczego menstruacja jest ważna i jak dbać o siebie w każdej jej fazie, Wydawnictwo Kobiece, 2023.
  2. https://salaterka.pl/30-najlepszych-zrodel-magnezu/
  3. https://www.cochrane.org/CD004142/MENSTR_exercise-dysmenorrhoea

Zobacz również

Popularne artykuły

Zaburzenia lękowe – co radzi Pismo Święte?

Skąd się biorą zaburzenia lękowe i co możemy z nimi zrobić? Przedstawiamy metodę, która została zapisana już w Piśmie Świętym.

Gdy rano budzisz się zmęczony – czym jest zespół przewlekłego zmęczenia?

Jeśli od co najmniej sześciu miesięcy, budząc się rano, czujesz się bardziej zmęczony, niż gdy kładziesz się spać – być może cierpisz na CFS.

Nadciśnienie tętnicze – jak poprawić jakość życia? (cz. 2)

W niniejszym artykule przeczytasz o sprawdzonych sposobach na poprawienie jakości zdrowia, gdy cierpimy na nadciśnienie tętnicze.
Skip to content