Storytelling to w dzisiejszych czasach coraz popularniejsze pojęcie, a określa się nim sztukę opowiadania historii. Co ważne, nie jest to technika wyłącznie dla pisarzy – z powodzeniem może po nią sięgnąć każdy i wykorzystać w zasadzie wszędzie. Umiejętność ta świetnie sprawdzi się i w pracy, zwłaszcza w dziedzinie marketingu, i podczas prezentacji czy wystąpienia publicznego, a nawet na spotkaniu towarzyskim.
Ważne jest zrozumienie, że storytelling nie polega tylko na zdaniu relacji z jakiegoś wydarzenia czy beznamiętnym opisie faktów. Jest sztuką w pełnym tego słowa znaczeniu, która ma spełnić kilka ważnych zadań. Należą do nich:
- emocjonalne zaangażowanie naszych odbiorców;
- pochłonięcie ich naszą historią;
- stopniowe budowanie napięcia.
Istotę storytellingu stanowi nie tylko absorbująca opowieść – sednem jest przede wszystkim to, aby zapadła ona wszystkim głęboko w pamięć.
Czym jest storytelling? Jakie korzyści może nam przynieść? Zapraszamy do lektury.
Co to jest storytelling?
Storytelling stanowi sztukę opowiadania historii. Co ważne, przedstawiania jej w przekonujący sposób, tak żeby maksymalnie zaangażować odbiorców. Chodzi w nim o to, żeby skonstruowana przez nas narracja wzbudziła i spotęgowała napięcie. Zwróćmy przy tym uwagę na fakt, że snucie opowieści jest niejako wpisane w naszą kulturę i to od wieków. To pod ich wpływem uznajemy określone wartości, w pewien sposób postrzegamy otaczający nas świat, a w konsekwencji dokonujemy takich, a nie innych wyborów.
Bez względu na to, czy działamy w branży marketingu, jesteśmy ludźmi biznesu, pisarzami czy po prostu chcemy opowiedzieć znajomym będące naszym udziałem doświadczenie, storytelling może być czymś dla nas. Przekazaną tą metodą historię nasi odbiorcy zapamiętają na długo, będzie też ona dla nich prawdziwą inspiracją.
Pamiętajmy, że jedną z najskuteczniejszych metod nawiązania relacji z drugim człowiekiem jest empatia. Tę z kolei wzbudzimy w drodze opowiadania historii, czyli właśnie przez storytelling.
Zastosowanie
Storytelling znajduje wielorakie zastosowanie. Warto sięgnąć po tę technikę w różnych branżach i sytuacjach. Przykładowe z nich to:
- Tworzenie treści – niezależnie od tego, czy będzie to artykuł, blog, film czy np. infografika, storytelling sprawdzi się przy ich tworzeniu. Nadanie im formy opowieści sprawi, że będą bardziej interesujące i czytelne dla odbiorcy.
- Marketing i reklama – w przypadku obu tych dziedzin storytelling stanowi narzędzie o bezcennym działaniu. Dobrze opowiedziana historia przykuje uwagę odbiorcy, a co za tym idzie zbuduje jego więź z naszą marką i skutecznie przekona do zakupu.
- Budowanie marki – jeśli naszym celem jest stworzenie wizerunku marki, przedstawienie odbiorcom stojących za nią wartości, storytelling będzie idealnym rozwiązaniem. Markę o interesująco i przekonująco przekazanej historii połączy z odbiorcami realna więź.
- Wystąpienia publiczne, prezentacje – zastosowanie w ich trakcie storytellingu czyni nasz przekaz wciągającym i w większym stopniu angażującym. Opowieść nie tylko skutecznie przyciągnie uwagę i zaintryguje odbiorcę, ale też szybko i trwale zapadnie mu w pamięć.

Storytelling w marketingu
Jeśli chodzi o marketing, użycie w nim storytellingu zapewni nam zaangażowanie odbiorców i stworzy z nimi więź w zdecydowanie bardziej efektywny sposób, niż byłyby to w stanie zrobić tradycyjne techniki komunikacji. Jak potwierdziły badania, dobrze opowiedziane historie przykuwają uwagę i wzbudzają emocje o wiele bardziej skutecznie niż sucho zrelacjonowane fakty.
Storytelling to nie tylko beznamiętny przekaz informacji – jego istotą jest wykształcenie silnej, opartej na emocjach więzi z klientem. Reklamy i treści marketingowe dosłownie przepełniają współczesny rynek, dlatego snucie opowieści okazuje się potężnym narzędziem przyciągania uwagi odbiorcy i budowania trwałej relacji z marką.
Ważną zaletą storytellingu jest możliwość przekazania nawet najbardziej zawiłych informacji w czytelny i w pełni zrozumiały sposób. Użycie różnorodnych, często bardzo obrazowych technik narracji nie tylko sprzyja zapamiętaniu przekazu, ale i pomaga nam wyróżnić się na tle konkurencji.
Zasady storytellingu
- Określenie celu – co chcemy osiągnąć naszym przekazem? Nauczyć czegoś odbiorców, zainspirować ich czy może przekonać do zakupu naszego produktu? Zidentyfikowanie przesłania będzie nam pomocne w stworzeniu interesującego i angażującego storytellingu.
- Wybór skutecznej historii – powinna mieć związek z naszym przekazem i skupiać się na emocjach. Ważne, żeby była autentyczna i bogata w szczegóły. Dobrze, żeby odbiorca mógł utożsamić się z naszą opowieścią.
- Zbudowanie struktury narracji – jej pierwszym elementem powinno być wprowadzenie (przedstawienie postaci i kontekstu), po którym warto stopniowo budować napięcie, dążąc do punktu kulminacyjnego. Na końcu przedstawmy zgodne z celem naszego przekazu wnioski.
- Wzbudzanie emocji u odbiorców – tym sposobem skutecznie zaangażujemy ich, utrwalimy relację między nami, a nasza opowieść zostanie przez nich na długo zapamiętana.
- Personalizacja historii – to bohaterowie są w niej najważniejsi, stąd ogromne znaczenie wykreowania postaci i wkomponowania ich w naszą narrację. Pamiętajmy, że to właśnie ludzie, a nie same wydarzenia, wywołują w odbiorcach emocje.
- Bogactwo środków stylistycznych – budujmy naszą opowieść, wykorzystując różnorodne formy: pytania retoryczne, porównania, metafory czy np. dialogi bohaterów naszego storytellingu.
- Zaangażowanie – skuteczność storytellingu bazuje na takim przekazaniu naszej historii, aby odbiorcy uwierzyli w nią i jej przesłanie.
Korzyści z zastosowania storytellingu
Storytelling jest sztuką, która niesie ze sobą wiele korzyści. Co istotne, przynosi je zarówno jednostkom, jak i przedsiębiorstwom i organizacjom. Do najważniejszych z nich należą następujące:
- Pozwala przekazać misję, wizję i wartości – przy użyciu storytellingu zrobimy to w sposób w pełni przystępny dla odbiorcy, a przedstawione treści zostaną przez niego na długo zapamiętane. Pamiętajmy: dobra historia jest bardziej efektywna od suchych faktów.
- Buduje więź i emocjonalne zaangażowanie odbiorców – absorbująca opowieść wywołuje emocje u odbiorców, co sprzyja budowaniu trwałej relacji z marką. Wciągająca historia wzbudza empatię i prowokuje do angażowania się w przekaz. Dzięki temu wzrasta zaufanie odbiorcy, staje się on również bardziej lojalny.
- Zwiększa skuteczność przekazu – snucie opowieści pozwala na przekazanie treści w bardziej interesujący sposób. Sprawia to, że nasz komunikat efektywniej przemawia do odbiorców.
- Tworzy wiarygodność marki – dobra historia jest pomocna w budowaniu wiarygodności marki, co dzieje się za sprawą jej autentyczności – opiera się ona na realnych doświadczeniach i prawdziwych emocjach.
- Wzmacnia tożsamość marki – snucie opowieści umożliwia lepsze określenie tożsamości marki, a także przedstawienie odbiorcy jej unikalnego charakteru.
- Zwiększa zapamiętywalność przekazu – historie zapadają w pamięć łatwiej i na dłużej. Są pod tym względem skuteczniejsze od suchej informacji i faktów. Kiedy odbiorca wczuwa się w opowieść i przeżywa silne emocje, treść zostaje przez niego trwale zapamiętana.
- Pomaga wyróżnić się na tle konkurencji – współczesny rynek cechuje przesycenie i duża konkurencja. W tej sytuacji skonstruowanie historii z wprawą i przekonująco pozwoli nam się na nim wybić, przyciągnąć uwagę klienta i zdobyć jego lojalność.

Storytelling – przykłady
Jak wspomniano powyżej, storytelling jest potężnym i skutecznym narzędziem marketingu. Snucie opowieści tworzy silne, oparte na emocjach relacje z odbiorcami, a do tego zwiększa zapamiętywalność marki. A oto przykłady wykorzystania storytellingu w tej dziedzinie:
- Case study, czyli studium przypadku – może to być historia sukcesu klienta lub firmy, która stanie się inspiracją dla innego odbiorcy.
- Historia założycielska – opowiadając o założeniu organizacji i jej początkach, w skuteczny sposób przekażemy tożsamość naszej marki.
- Historia marki – jest narracją o marce, o tym, jakie są idące za nią wartości, co reprezentuje i w jaki sposób wpływa na społeczność i/lub rynek.
- Historie klientów – są opowieściami o tym, do jakich doszło zmian w ich życiu lub firmie za sprawą usług lub produktów naszej marki.
- Historia produktu – to przekaz na temat jego zaprojektowania i produkcji oraz korzyści, jakie przynosi klientom.
Podsumowanie
Storytelling jest skutecznym narzędziem o dużej sile oddziaływania. To sztuka umożliwiająca przekazanie informacji, wartości czy emocji w sposób angażujący odbiorców i zapadający im trwale w pamięć. Dobrze opowiedziana historia tworzy mocne więzi i inspiruje odbiorców do działania.
Metoda ta znajduje zastosowanie w pracy, podczas prezentacji czy wystąpienia publicznego, przy tworzeniu treści, a nawet na spotkaniu towarzyskim. W każdym przypadku przynosi niezaprzeczalne korzyści. W marketingu pozwala wybić się na tle konkurencji, jak i zwiększyć zapamiętywalność marki. Umożliwia zbudowanie trwałej relacji z klientami i wzmacnia efektywność naszych działań marketingowych.
Pamiętajmy tylko, że aby storytelling przyniósł benefity, nasze opowieści muszą być autentyczne i szczere, powinny też oddziaływać na emocje odbiorców. Lepiej więc wystrzegać się klisz i schematów, by przekaz nie wypadł fałszywie i nudno.
Zapraszamy także do przeczytania podobnych tematycznie artykułów:
- Jak świadomie kształtować wizerunek marki
- Biznesplan – jak go stworzyć i do czego jest potrzebny?
- Planowane postarzanie produktów
Źródła
- K. Dopierała, Co to jest storytelling?, Widoczni.com, https://widoczni.com/slownik-pojec/storytelling/ [dostęp: 15.04.2025].
- Tadeusz Piotr II Górski, Storytelling – co to jest? Definicja i przykłady, Brandlive.pl, 05.07.2024, https://brandlive.pl/branding/storytelling/ [dostęp: 15.04.2025].
- Storytelling w wystąpieniach publicznych – jak opowiadanie historii przynosi korzyści?, Akademiawystapienpublicznych.pl, 26.07.2023, https://akademiawystapienpublicznych.pl/storytelling-w-wystapieniach-publicznych-jak-opowiadanie-historii-przynosi-korzysci/ [dostęp: 15.04.2025].
© Źródło zdjęcia głównego: Canva.