Obrazy, dźwięki, skojarzenia głęboko zakorzenione w świadomości odbiorców na myśl o danej firmie nazywamy wizerunkiem marki. W przypadku marki osobistej to nic innego, jak „to, co mówią o tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”, jak trafnie stwierdził niegdyś Jeff Bezos, założyciel Amazona. W jaki sposób wpływać na to, jak postrzegany będzie nasz biznes? I czy wiesz dokładnie, jak chciałbyś, by był on widziany przez innych?
Kto jest twoim klientem?
Każda marka powinna mieć ściśle określoną główną grupę odbiorców. Musisz wiedzieć, dla kogo tworzysz produkt, by móc przedstawić go w odpowiedni sposób grupie docelowej. Pastelowe kolory i opływowe kształty powinny świetnie sprawdzić się w branży ubranek dziecięcych, ale jednocześnie mogą zostać uznane za niepoważne w sektorze szkoleń specjalistycznych.
Jednocześnie im bardziej sprecyzowaną mamy niszę klientów, tym bardziej możemy pozwolić sobie na dostosowanie wizerunku marki. W mniejszym stopniu obowiązują nas wtedy schematy, a mocniej możemy skupić się na indywidualnym podejściu do swoich odbiorców. Dobrze zbadane potrzeby klientów i stworzenie zgodnego z nimi wizerunku marki spowoduje powstanie oryginalnej firmy wyróżniającej się na rynku.
Wartości i cele – czy są widoczne na pierwszy rzut oka?
Jakie wartości są ważne dla twojej marki? Czy pokrywają się one z tym, co jest istotne dla twojej grupy docelowej? A jeśli tak, to czy wizerunek, który tworzysz, je uzewnętrznia?
Przypuśćmy, że twoja firma chce promować dbanie o środowisko, jest to wartość, do której jesteś wewnętrznie przekonany i naprawdę chcesz przez swój biznes zaangażować się dla dobra naszej planety. Jest to także ważne dla klientów w twojej niszy. Żeby jednak odbiorcy dowiedzieli się o wartościach marki, twoje działania muszą być widoczne i spójne.
Jeśli założyłeś, że 3% ze sprzedaży każdego produktu będzie wspierać projekt sadzenia nowych drzew – napisz to na swojej stronie internetowej i bądź gotowy na transparentne podzielenie się dowodami, że rzeczywiście to robisz. Wpadłeś na pomysł, jak zmniejszyć ilość odpadów na produkcji? To także może zainteresować twoich klientów i jest spójne z wartościami marki. Pakujesz zamówienia w opakowania z odzysku? Opowiedz o tym, jak co wtorek pani Halinka ze sklepu papierniczego odkłada dla ciebie kartony.
Często jest tak, że wielkie marki zatrudniają zespoły specjalistów, by wymyśliły im działania, które mogą być spójne z wartościami, które ustalili, a następnie tworzone są wysokobudżetowe kampanie mówiące o konkretnych aktywnościach. Z kolei małe biznesy naturalnie wykonują czynności w zgodzie z pięknymi wartościami, ale nie mówią o nich i często ich klienci nawet o tym nie wiedzą.
Estetyka, która przyciąga… tego, kogo ma przyciągać
Nieodłącznym elementem wizerunku marki jest jej identyfikacja wizualna. Składają się na nią: logo, kolory przewodnie, stylistyka używanych grafik czy ilustracji na materiałach firmowych, sposób wykonania strony internetowej, prowadzenia mediów społecznościowych czy w końcu wygląd samego produktu i opakowania.
Spójna identyfikacja wizualna nie tylko ułatwia zapamiętanie marki i odróżnienie jej od wielu innych. Przede wszystkim pozwala klientowi podjąć decyzję, czy znajdzie on w tym miejscu produkt dla siebie. Pamiętaj, że widzi on reklamę twojej firmy tylko przez kilka sekund podczas przeglądania mediów społecznościowych czy stron internetowych.
Ważne jest, by podczas dobierania kolorów, rodzaju grafik i czcionki najpierw zadać pytanie także sobie: kogo chcemy naszą estetyką przyciągnąć? Różowy i czerwony w połączeniu z nowoczesnym designem może świetne trafić do świadomych kobiet w wieku 25-45, biały i niebieski z prostą czcionką do przyszłych kursantów szkoleń dla przedsiębiorców, a jasnożółty z zielonymi grafikami w stylu akwarelowym do młodych osób, próbujących poukładać sobie życie w porządku i spokoju.

Wizerunek zagrożony!
Klient wystawił niepochlebną opinię na Google? Mem z firmowej wpadki poszedł do sieci? Na mediach społecznościowych marki pod nową rolką aż roi się od obraźliwych komentarzy? Jak postępować w sytuacjach, gdy wizerunek marki jest zagrożony?
Przede wszystkim zachowaj spokój i nie działaj impulsywnie. Mimo że może wydawać ci się, że już wszystko stracone i sytuacja wygląda naprawdę źle, wiele jeszcze możesz zrobić.
Poniższe rady pomogą ci przetrwać najtrudniejsze chwile, dodając otuchy:
- Nie staraj się zabiegać o usunięcie negatywnej opinii czy komentarza. Zamiast tego dobrze zastanów się, jak konstruktywnie na nią odpowiedzieć. Jeśli uważasz, że jest nieuzasadniona, opisz to w sposób profesjonalny. Nie zaszkodzi też wpleść odrobinę humoru. Jeśli popełniłeś błąd, wyraź skruchę i chęć poprawy. Nawet jeśli twoja szczerość i profesjonalizm nie zostaną docenione przez autora opinii, odpowiedź przeczytają inni odbiorcy i będą mogli sobie sami wyrobić zdanie.
- Popełniłeś gafę? Nie staraj się jej na siłę ukrywać. Pokazujesz w ten sposób, że też jesteś człowiekiem i stajesz się bliższy twojemu odbiorcy. Zrobiłeś coś głupiego? Nie miej sobie za złe, że rozśmieszyłeś innych. Umiejętność śmiania się z samego siebie jest bardzo pozytywnie odbierana przez klientów.
- Z nawet najcięższej sytuacji zawsze jest wyjście, jeśli trzymasz się następujących zasad: jesteś transparentny, zachowujesz dystans, potrafisz przepraszać i naprawiać swoje błędy.
Marka znana z uprzejmości
Może się wydawać, że wizerunek marki to duże bilbordy, świetne reklamy i piękne opakowania. I rzeczywiście mają one swoją wartość. Ale dzisiejszy konsument coraz częściej szuka firm, które będą mu bliskie i zwyczajnie „ludzkie”. Trochę tak jak za dawnych czasów, gdy klient mógł porozmawiać z panią z warzywniaka i dobrze znał szewca szyjącego mu buty.
Dlatego tak ważne są drobne gesty i pełna empatii obsługa kupującego. Także niewielkie upominki dodawane do zakupów, liściki z podziękowaniem, docenianie stałych klientów sprawiają, że budujemy pozytywny wizerunek własnej marki.
Zapraszamy również do przeczytania poniższych artykułów:
- Czy moja praca szkodzi mojemu zdrowiu? Jak rozpoznać negatywny wpływ i kształtować zdrowe nawyki zawodowe
- Wdzięczność a dobrostan człowieka
- Czy sztuczna inteligencja może zastąpić mózg?
© Źródło zdjęcia głównego: Canva.