Research to słowo zapożyczone z języka angielskiego, które oznacza szczegółowe przestudiowanie tematu, zwłaszcza w celu odkrycia nowych informacji lub osiągnięcia nowego spojrzenia na daną sprawę1. Dokładne zebranie informacji jest podstawą skutecznego prowadzenia biznesu.
Research w content marketingu
Content marketing to inaczej unikalna strategia kierunku rozwoju firmy oraz jej wizerunku i widoczności w sieci. To sposób, w jaki dana marka staje się bliska dla potencjalnych klientów poprzez elementy humoru, zaciekawienia odbiorców czy też wyjaśnienia im sposobu rozwiązania problemów, często w niecodzienny sposób. Bardzo dużą popularność zyskały w ostatnim czasie marki, które potrafiły zbliżyć się do swoich klientów poprzez pokazanie się z ludzkiej strony. Mówienie o porażkach, pokazywanie zwykłym ludziom kulis pracy firmy, niedostępnych dla nich nigdy wcześniej, czy opowiadanie o łączeniu pracy z życiem rodzinnym sprawiło, że dane marki w krótkim czasie zaczęły zdobywać sympatię i popularność.
W jaki sposób zebrać informacje na temat tego, co obecnie podoba się klientom?
Najlepiej połączyć różne działania2:
- przeglądać najpopularniejsze według wyszukiwarek posty;
- sprawdzać treści kont firmowych, które zbierają najwięcej reakcji i udostępnień w mediach społecznościowych;
- sprawdzać tematy, które są poruszane przez podobne firmy z danej branży (także z kont zagranicznych);
- śledzić trendy i nowości w branży, do której należy nasza firma;
- eksperymentować z różnego rodzaju treściami na naszych mediach społecznościowych i sprawdzać w statystykach, które z nich osiągnęły najlepsze wyniki;
- dokładnie analizować statystyki reklam i na tej podstawie zbadać, jakie treści cieszą się największym powodzeniem dla danej grupy docelowej (tym samym odpowiadają na jej potrzeby).
Metody badania rynku

Wśród metod badań rynku można wymienić m.in.: kwestionariusze, badania na grupach fokusowych, wywiady, obserwację oraz badania w terenie. Istnieją profesjonalne firmy, które posiadają w swojej ofercie usługę zbadania rynku pod kątem interesującego nas problemu czy potencjalnego zainteresowania naszym produktem.
Poniżej kilka pomysłów dla mniejszych firm lub działalności jednoosobowych, które dopiero zaczynają i chciałyby przeprowadzić research na własną rękę. To, o czym należy wtedy pamiętać, to by nie opierać swoich informacji na jednym przeprowadzonym badaniu, ale w ramach możliwości przeprowadzić różnorodne badania w jak największej ilości.
- Kwestionariusze i ankiety można przeprowadzić na swoich mediach społecznościowych, poprzez listę mailingową lub zwrócić się do swoich znajomych z prośbą o ich wypełnienie.
- Grupą fokusową jest każda grupa osób, którą łączą podobne zainteresowania, punkt widzenia czy potrzeby. Można je znaleźć w internecie, np. na grupach zainteresowań na Facebooku czy Discordzie, ale także w życiu codziennym, w zależności od tego, do kogo chcemy skierować swój produkt. Może to być grupa znajomych koleżanek – mamy małych dzieci, Koło Gospodyń Wiejskich, Uniwersytet Trzeciego Wieku, grupa rowerzystów spotykających się na treningi, lokalny klub piłki nożnej itd.
- By przeprowadzić wywiad, który dostarczy nam potrzebnych informacji o grupie docelowej naszych odbiorców, musimy wybrać osobę, która swobodnie i szczerze będzie chciała podzielić się swoją opinią na określony temat. Być może będzie to ktoś z rodziny lub przyjaciół?
- Skorzystajmy z pomocy czata GPT: wpiszmy interesujące nas frazy w przeglądarce i przeanalizujmy wyniki, śledźmy dany sektor w mediach społecznościowych.
Rola researchu przy spadku sprzedaży
Research pełni też bardzo istotną rolę przy wykrywaniu błędów popełnianych podczas kampanii reklamowych, wprowadzaniu nowych produktów czy niedociągnięć w obsłudze klienta. W momencie, gdy sprzedaż spada lub nie przynosi oczekiwanych wyników, dokładna diagnostyka problemu jest w biznesie niczym wizyta u dobrego lekarza w czasie choroby.
Oto działania, które warto podjąć w pierwszej kolejności:
- audyt treści strony internetowej (porównanie jej zawartości i funkcjonalności do innych stron w branży, sprawdzenie strony z poziomu klienta, np. czy łatwo można na niej zrobić zakupy bądź znaleźć informację, sprawdzenie jej widoczności w przeglądarce internetowej, analiza statystyk wejść, pozostawionych produktów w koszyku itd.);
- analiza stron firmowych (w tym mediów społecznościowych) pod kątem słów kluczowych: czy odpowiadają one zagadnieniom i problemom naszych klientów;
- audyt treści i strony wizualnej mediów społecznościowych (czy informacje zawarte w bio są podane właściwie, czy wizerunek jest spójny z feedem, czy treści są interesujące dla niszy, której chcemy sprzedać swój produkt/usługę);
- zbieranie i analiza opinii od klientów (na co się skarżą, jak odbierają obsługę klienta, czy jakość produktu/usługi jest dla nich zadowalająca).
Polecamy również poniższe artykuły:
- Poznaj 7 zasad inwestowania najmądrzejszego inwestora wszechczasów
- Jak znaleźć równowagę między pracą a życiem prywatnym
- Zrównoważony tryb życia – klucz do zdrowia umysłu i ciała
Przypisy
- Research, https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/research [dostęp: 31.01.2025].
- M. Dzienkiewicz, Jak dobry research wpływa na widoczność marki w internecie, Infobrokerska.pl, 15.11.2021, https://infobrokerska.pl/research-widocznosc-marki-w-internecie/ [dostęp: 31.01.2025].
© Źródło zdjęcia głównego: Canva.