Jak zrobić dobry research?

Zobacz również

Strona głównaSpołeczeństwoBiznesJak zrobić dobry research?

Research to słowo zapożyczone z języka angielskiego, które oznacza szczegółowe przestudiowanie tematu, zwłaszcza w celu odkrycia nowych informacji lub osiągnięcia nowego spojrzenia na daną sprawę1. Dokładne zebranie informacji jest podstawą skutecznego prowadzenia biznesu.

Research w content marketingu

Content marketing to inaczej unikalna strategia kierunku rozwoju firmy oraz jej wizerunku i widoczności w sieci. To sposób, w jaki dana marka staje się bliska dla potencjalnych klientów poprzez elementy humoru, zaciekawienia odbiorców czy też wyjaśnienia im sposobu rozwiązania problemów, często w niecodzienny sposób. Bardzo dużą popularność zyskały w ostatnim czasie marki, które potrafiły zbliżyć się do swoich klientów poprzez pokazanie się z ludzkiej strony. Mówienie o porażkach, pokazywanie zwykłym ludziom kulis pracy firmy, niedostępnych dla nich nigdy wcześniej, czy opowiadanie o łączeniu pracy z życiem rodzinnym sprawiło, że dane marki w krótkim czasie zaczęły zdobywać sympatię i popularność.

W jaki sposób zebrać informacje na temat tego, co obecnie podoba się klientom?

Najlepiej połączyć różne działania2:

  • przeglądać najpopularniejsze według wyszukiwarek posty;
  • sprawdzać treści kont firmowych, które zbierają najwięcej reakcji i udostępnień w mediach społecznościowych;
  • sprawdzać tematy, które są poruszane przez podobne firmy z danej branży (także z kont zagranicznych);
  • śledzić trendy i nowości w branży, do której należy nasza firma;
  • eksperymentować z różnego rodzaju treściami na naszych mediach społecznościowych i sprawdzać w statystykach, które z nich osiągnęły najlepsze wyniki;
  • dokładnie analizować statystyki reklam i na tej podstawie zbadać, jakie treści cieszą się największym powodzeniem dla danej grupy docelowej (tym samym odpowiadają na jej potrzeby).

Metody badania rynku

research-biznes
Research to słowo zapożyczone z języka angielskiego, które oznacza szczegółowe przestudiowanie tematu. © Źródło zdjęcia: Canva.

Wśród metod badań rynku można wymienić m.in.: kwestionariusze, badania na grupach fokusowych, wywiady, obserwację oraz badania w terenie. Istnieją profesjonalne firmy, które posiadają w swojej ofercie usługę zbadania rynku pod kątem interesującego nas problemu czy potencjalnego zainteresowania naszym produktem.

Poniżej kilka pomysłów dla mniejszych firm lub działalności jednoosobowych, które dopiero zaczynają i chciałyby przeprowadzić research na własną rękę. To, o czym należy wtedy pamiętać, to by nie opierać swoich informacji na jednym przeprowadzonym badaniu, ale w ramach możliwości przeprowadzić różnorodne badania w jak największej ilości.

  1. Kwestionariusze i ankiety można przeprowadzić na swoich mediach społecznościowych, poprzez listę mailingową lub zwrócić się do swoich znajomych z prośbą o ich wypełnienie.
  2. Grupą fokusową jest każda grupa osób, którą łączą podobne zainteresowania, punkt widzenia czy potrzeby. Można je znaleźć w internecie, np. na grupach zainteresowań na Facebooku czy Discordzie, ale także w życiu codziennym, w zależności od tego, do kogo chcemy skierować swój produkt. Może to być grupa znajomych koleżanek – mamy małych dzieci, Koło Gospodyń Wiejskich, Uniwersytet Trzeciego Wieku, grupa rowerzystów spotykających się na treningi, lokalny klub piłki nożnej itd.
  3. By przeprowadzić wywiad, który dostarczy nam potrzebnych informacji o grupie docelowej naszych odbiorców, musimy wybrać osobę, która swobodnie i szczerze będzie chciała podzielić się swoją opinią na określony temat. Być może będzie to ktoś z rodziny lub przyjaciół?
  4. Skorzystajmy z pomocy czata GPT: wpiszmy interesujące nas frazy w przeglądarce i przeanalizujmy wyniki, śledźmy dany sektor w mediach społecznościowych.

Rola researchu przy spadku sprzedaży

Research pełni też bardzo istotną rolę przy wykrywaniu błędów popełnianych podczas kampanii reklamowych, wprowadzaniu nowych produktów czy niedociągnięć w obsłudze klienta. W momencie, gdy sprzedaż spada lub nie przynosi oczekiwanych wyników, dokładna diagnostyka problemu jest w biznesie niczym wizyta u dobrego lekarza w czasie choroby.

Oto działania, które warto podjąć w pierwszej kolejności:

  • audyt treści strony internetowej (porównanie jej zawartości i funkcjonalności do innych stron w branży, sprawdzenie strony z poziomu klienta, np. czy łatwo można na niej zrobić zakupy bądź znaleźć informację, sprawdzenie jej widoczności w przeglądarce internetowej, analiza statystyk wejść, pozostawionych produktów w koszyku itd.);
  • analiza stron firmowych (w tym mediów społecznościowych) pod kątem słów kluczowych: czy odpowiadają one zagadnieniom i problemom naszych klientów;
  • audyt treści i strony wizualnej mediów społecznościowych (czy informacje zawarte w bio są podane właściwie, czy wizerunek jest spójny z feedem, czy treści są interesujące dla niszy, której chcemy sprzedać swój produkt/usługę);
  • zbieranie i analiza opinii od klientów (na co się skarżą, jak odbierają obsługę klienta, czy jakość produktu/usługi jest dla nich zadowalająca).

Polecamy również poniższe artykuły:


Przypisy

  1. Research, https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/research [dostęp: 31.01.2025].
  2. M. Dzienkiewicz, Jak dobry research wpływa na widoczność marki w internecie, Infobrokerska.pl, 15.11.2021, https://infobrokerska.pl/research-widocznosc-marki-w-internecie/ [dostęp: 31.01.2025].

© Źródło zdjęcia głównego: Canva.

Jeśli podzielasz naszą misję i chciałbyś wesprzeć nasze działania, możesz to zrobić:

Z góry dziękujemy za okazaną nam pomoc!

Zobacz również

Popularne artykuły

ewolucja-myslenia-v4A-bez-napisu-01-green-1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

facebook facebook facebook
x Chcę pomóc 1,5%strzałka