Relacja rodzic–dziecko to nie tylko opieka, wychowanie i zasady. To przede wszystkim emocjonalna więź, która stanowi fundament poczucia bezpieczeństwa, tożsamości i zdolności do budowania relacji w dorosłym życiu. W centrum tej więzi leży inteligencja emocjonalna – zarówno rodzica, jak i dziecka.
Jak słusznie zauważa psycholog Krzysztof Kamiński: „Inteligencja emocjonalna odgrywa kluczową rolę w rozwoju każdego człowieka, a u małych dzieci jest to obszar szczególnie ważny. Zdolność rozumienia i wyrażania własnych uczuć, a także interpretacji emocji innych, jest nie tylko podstawą budowania relacji społecznych, ale również fundamentem psychicznego rozwoju. Wielu rodziców może nie zdawać sobie sprawy z tego, jak ważny jest rozwój inteligencji emocjonalnej u dziecka”1. I właśnie dlatego ten artykuł będzie poświęcony przybliżeniu tego zagadnienia.
Czym jest inteligencja emocjonalna?
Inteligencja emocjonalna (EQ) to zdolność do rozpoznawania i rozumienia własnych emocji, empatycznego dostrzegania emocji innych, adekwatnego wyrażania uczuć oraz zarządzania emocjami w konstruktywny sposób, czyli innymi słowy jest to dojrzałość emocjonalna.
To właśnie ta umiejętność pozwala nam komunikować się świadomie, wspierać zamiast ranić, oraz budować relacje oparte na szacunku i zaufaniu.
Dlaczego inteligencja emocjonalna rodzica jest tak ważna?
Dziecko uczy się emocji poprzez relację z dorosłym. Nie tylko przez słowa, ale przede wszystkim przez to, co rodzic robi: jak reaguje na złość, jak rozmawia o lęku, jak przyjmuje dziecięce rozczarowanie.
Rodzic o rozwiniętej inteligencji emocjonalnej potrafi:
- zatrzymać się i zareagować z empatią, a nie pod wpływem impulsu,
- rozpoznać, co kryje się za trudnym zachowaniem dziecka (np. lęk, zmęczenie, potrzeba uwagi),
- być emocjonalną bezpieczną przystanią, nawet w chwilach napięcia i chaosu,
- wymagać i stawiać granice z uważnością i szacunkiem.
Co daje dziecku dorosły z wysokim EQ?
„Badania dowodzą, że duże zdolności rodziców w zakresie rozumienia i nazywania emocji przekładają się na lepszy rozwój i funkcjonowanie ich dzieci. Szczególne znaczenie ma tu język emocjonalny, którym operują rodzice w kontaktach z dzieckiem”2.
Rodzic z wysoce rozwiniętą EQ:
- uczy dziecko, że wszystkie emocje są dozwolone (nawet te trudne);
- pomaga nazywać uczucia – buduje słownik emocjonalny dziecka;
- wspiera w regulowaniu napięcia i odzyskiwaniu równowagi emocjonalnej;
- kształtuje empatię, odporność psychiczną i zdolność rozwiązywania konfliktów;
- tworzy przestrzeń do prawdziwego dialogu – nawet w ciężkich chwilach.
Dziecko wychowywane przez emocjonalnie świadomego rodzica uczy się ufać sobie, rozumieć innych i budować zdrowe relacje.

Co osłabia rozwój EQ w relacji rodzic–dziecko?
Kształtowanie inteligencji emocjonalnej dziecka to wielka odpowiedzialność. Łatwo w trakcie tego procesu popełnić karygodne błędy. Z tego względu chciałbym wyczulić na najczęściej występujące, do których należą:
- bagatelizowanie emocji („Nie przesadzaj”, „Nie ma się czego bać”);
- ocenianie („Znowu robisz scenę”, „Straszny z ciebie histeryk”);
- karanie za emocje („Przestań beczeć albo zaraz dam ci prawdziwy powód do płaczu/albo pójdziesz do pokoju”);
- własna nieumiejętność radzenia sobie z emocjami („Przestań już, bo zaraz mnie zdenerwujesz”, „Nikt nie irytuje mnie tak jak ty!”).
Tego typu reakcje komunikują dziecku: „Twoje emocje są niewłaściwe. Nie wolno ich czuć. Nie możesz być sobą”, tym samym robiąc mu wielką krzywdę i upośledzając emocjonalnie. Zaowocuje to skrytością, nieumiejętnością rozmawiania o uczuciach i emocjach, skrywaniem i tłamszeniem emocji i innymi niezdrowymi zachowaniami, które znacznie skomplikują mu życie.
Jak rozwijać swoją inteligencję emocjonalną jako rodzic?
- Zacznij od siebie. Uznaj swoje emocje, nazywaj je, opisuj, nie wypieraj ich ani nie duś w sobie. To szkodzi tobie i dziecku.
- Naucz się regulować napięcie. Dziecko nie potrzebuje rodzica idealnego – potrzebuje obecnego i stabilnego.
- Ćwicz uważne słuchanie. Zamiast odpowiadać od razu, zatrzymaj się, zauważ uczucia i emocje kryjące się za słowami.
- Mów o swoich emocjach. Dziecko, które słyszy: „Jestem smutny, bo miałem zły dzień”, uczy się autentyczności.
- Opisuj z empatią, jakie emocje dostrzegasz u dziecka, np.: „Widzę, że jesteś rozczarowany. To normalne – też bym tak się czuł”.
Jak rodzic może pomóc dziecku w rozwijaniu EQ?
Jana Draberová – psycholożka specjalizująca się w pracy z dziećmi i młodzieżą – sugeruje trzy metody, które mogą okazać się pomocne w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej dziecka3:
- Otwarte rozmowy na temat emocji i źródła ich pochodzenia, bez lekceważenia, oceniania i pouczania.
- Rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki, postawy ciała i tonu głosu. Można w tym celu posłużyć się jakimś filmem czy kreskówką i opisywać zachowania i emocje danych postaci lub odgrywać scenki albo pantomimę, w trakcie której jedna osoba odgrywa jakieś emocje, a druga ma za zadanie je odgadnąć.
- „Inteligencję emocjonalną można rozwijać również z pomocą historii. W trakcie lektury rozmawiaj z dziećmi o tym, jak czują się poszczególne postaci i dlaczego. Zastanówcie się razem, co mogłyby zrobić, by czuć się lepiej”4.
Podsumowanie
Inteligencja emocjonalna w relacji z dzieckiem nie jest jedynie elementem czy też dodatkiem do wychowania – to jego trzon. Dzięki niej budujemy relację opartą na zaufaniu, wspieramy rozwój społeczny i emocjonalny dziecka, a przede wszystkim uczymy je, że może być sobą.
W świecie, który stawia przed dziećmi coraz większe wyzwania, emocjonalna obecność rodzica jest tym, co najwięcej wnosi w ich życie.
Polecamy również poniższe artykuły:
- Mówienie „nie” z miłości: O sztuce stawiania granic dzieciom bez poczucia winy
- Rola matki w życiu dziecka – serce i oś rozwoju emocjonalnego dziecka
- Rola ojca w życiu dziecka – wieloaspektowe ujęcie ojcostwa we współczesnym świecie
Przypisy
- K. Kamiński, Rola inteligencji emocjonalnej w komunikacji między rodzicem a dzieckiem – jak ją rozwinąć?, Twoje Motywacje, 22.02.2024, https://twojemotywacje.pl/blog/jak-rozwijac-inteliegencje-emocjonalna-dziecka-poprzez-komunikacje-z-rodzicem/ [dostęp: 17.07.2025].
- K. Knopp, Czy rodzicom potrzebna jest inteligencja emocjonalna?, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2014, nr 2(18), s. 20-35, https://stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/02Knopp2014-2.pdf [dostęp: 17.07.2025].
- Por. J. Draberová, Dzieci a inteligencja emocjonalna, Readmio.com, czerwiec 2024, https://www.readmio.com/pl/artykuly/dzieci-a-inteligencja-emocjonalna [dostęp: 17.07.2025].
- Tamże.
© Źródło zdjęcia głównego: Canva.
